Waarom Marja zo blij is met dit jaar 2020
2020 – Wat een bijzonder jaar. Een jaar dat je bijblijft. Het jaar waarin Jeroen en ik van plan waren te gaan trouwen. Onze ouders van rond de 90 jaar, vonden 2020 veel te ver vooruit in de tijd. We trouwden in mei 2019. Normaal gaan we altijd in maart/april wandelen in Italië. Dit jaar gingen we in februari op wandelvakantie in Zuid-Frankrijk. Terugkijkend lijkt het wel of er een engeltje op onze schouder zat…
13 maart kwam ik naar Utrecht om de wervingsprocedure voor de nieuwe directeur- bestuurder op te starten met de selectiecommissie. De dag van de beoogde feestelijke opening van de Neude. Die was alleen de dag ervoor afgeblazen. Bijeenkomsten van meer dan honderd mensen waren niet meer toegestaan. Vanaf 16 maart ging de boel echt op slot. Die ochtend hielden we een online crisisberaad met ons team en dezelfde middag ging onze eerste Q&A naar onze klanten de deur uit. De dag erna belegden we een conference call met/voor onze klanten, zodat zij terecht konden met al hun vragen. Elke ochtend hielden we een “dagstart” met het team. We verdeelden de taken, zodat we steeds snel de antwoorden voor onze klanten beschikbaar hadden. Het was even oefenen met de verschillende online tools. Al snel was dat heel gewoon.
Onze collega Martine was net gestart. Hoe moest dat nu met het inwerken? Dat bleek geen probleem. Het ging zelfs veel beter en sneller door het dagelijkse online opstarten. Ze kon met haar vragen terecht en we keken steeds wie haar even wegwijs kon maken later die dag. Ze zegt zelf: “het was ideaal, want ik leerde jullie heel snel kennen en zag hoe jullie te werk gingen”. Naast het zakelijke maakten we ruimte voor de persoonlijke omstandigheden van elk teamlid. Die waren heel verschillend: opeens kleine kinderen les moeten geven, hele dagen in je eentje thuiszitten, drie examenkandidaten in huis die online aan de slag gingen, een zoon in Nieuw-Zeeland, kwetsbare ouders. Het kwam allemaal voorbij en het team werd snel nog hechter. Sommigen belden zelfs in op hun vrije dag, omdat het structuur in je dag brengt. En je hebt het gevoel dat je er samen voor staat. En we bleven ook letterlijk in beweging. Hester introduceerde de “ommetjes-app” in ons team. Nu maken we dagelijks tussendoor even een ommetje. Dat houdt ons fris en helder bij al het thuiswerken.
Ik ben trots op wat we neergezet hebben. “Hoe kan het wel?” bleef ons motto: Met Q&A’s, themaberichten, als sparringpartner voor onze klanten. De omzet liep terug …, tegelijk ontstond er ruimte die we gebruikten om invulling te geven aan onze waarden “betekenen” en “verbinden”. Hoe kunnen wij van betekenis zijn en zorgen dat de organisatieontwikkeling bij onze klantorganisaties door kan gaan? En wat hebben onze klanten nodig om betekenisvol te blijven in deze tijden? Daarnaast gaf deze periode ons de ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen. Zoals online coaching, intervisie en trainingen. Op deze manier bleef de energie zowel bij ons als bij onze klanten stromen. Tegen de zomer kwam de boel weer op gang. Het werd een inhaalrace. Alle hens aan dek. Meerdere teamleden zijn meer gaan werken. De vacature in Utrecht werd succesvol ingevuld. Er kwamen nieuwe klanten bij en mooie nieuwe projecten in meerdere sectoren. De omzet is een stuk lager dan verwacht, maar wat rijk voelen we ons door de mooie relaties die zijn ontstaan. Het komt naar ons toe lijkt het wel. Er kwam zo maar een nieuwe collega bij ons aankloppen. We zijn heel blij met Marly Driessens als organisatieadviseur in ons team.
Vertrouwen is het tegengif voor angst. En elk nadeel heb z’n voordeel (aldus Johan Cruijff). Een crisis maakt dat je je bewust wordt van wat echt belangrijk is. Waarom je doet wat je doet. Bij ons heeft dat veel gebracht: passie, bevlogenheid, saamhorigheid, en mooie, lichte energie. En daar word ik heel blij van!
Ik zie een heel mooi 2021 voor me. Waarin het, net als nu voor ons, voor iedereen gaat stromen….
Marja Lensink